نمونه ای از تحقیقات علمی جناب عبدالبهاء

عبدالبهاء در کتاب «مکاتیب» (نامه های عبدالبهاء) جلد2 صفحه 24 می نویسد: « بدانکه مخلوقات بر چند قسمند قسمی خلق ارحام است که در ارحام خلق شوند و قسمی خلق الساعه است که بنفسه متکوّن گردند چون حیوانات که در اثمار تولید یابند و قسمی در بیضه موجود شوند و این اقسام خلقت اجسام است »

به دیده انصاف به این سخن بنگرید و قضاوت کنید؛ او معتقد است «بعضی از مخلوقات بدون دلیل و به یکباره ایجاد می شوند »

او این خرافه را به عنوان یکی از اقسام مخلوقات قلمداد می کند در حالی که مگر می شود چیزی بنفسه متکون گردد؟ مثال هایش هم با مزه اند می گوید: مانند کرم ها و موجودات ریز به وجود آمده ای که در میوه ها وجود دارند، به خودی خود به وجود می آیند.

این سخنان هم از نظر علمی و هم از نظر عقلی غلط است چون در آن زمان اگر علم بشر نمی رسید لااقل عقلش که می رسید و می دانست که «قاعده علیت» و «قاعده حدوث» طبق عقل است.

این نمونه ای از مصادیق آموزه چهارم یعنی مطابقت دین بهائی با علم و عقل است ولی با این سخن عبدالبهاء معلوم می شود که اینی که آورده اند «دین» نیست و از جانب پروردگار نیامده است چون قبول خلق الساعة هم ضد علم است و هم ضد عقل.

و شما خواننده گرامی اگر تحلیل دیگری به ذهنتان می رسد مطابقت کرده و به ما هم بیاموزید.