بهائیت

تطابق دین با علم و عقل (3)

میکائیل | شنبه, ۳ دی ۱۳۹۰، ۰۳:۵۵ ق.ظ | ۲ نظر

بررسی دوم

در بهاییت هر قدر بخواهید با علم و عقل مبارزه شده است که به دو نمونه از آن موارد اشاره می کنیم :

نمونه اول : حرف حسینعلی نوری

او در کتاب ایقان صفحه 192می نویسد : از فقهاء و علمای بیان[1] استدعا می نمایم که  چنین مشی ننمایند و بر جوهر الهی و نور ربّانی و صرف ازلی و مبدأ و منتهای مظاهر غیبی در زمن مستغاث وارد نیاورند آنچه در این کور وارد شد و به عقول و ادراک و علم متمسّک نشوند [ یعنی راه علم و عقل به کیشی که من آوردم مسدود است و اعتماد به آن دو جایز نیست و ... !! ] .

نمونه دوم : حرف عباس عبدالبها

او هم در کتاب مفاوضات صفحه 225 عقل را به کلی رد می کند و تکیه بر آن را صحیح نمی شمرد ، می نویسد : میزان عقلی تامّ نیست چه که اختلاف فلاسفه اولی و عدم ثبات و تبدیل فکر دلیل بر این است که میزان عقل تامّ نیست چه اگر میزان عقل تامّ بود باید جمیع متّفق الفکر و متّحد الرّأی باشند .

 این را از کسی بشنوید که هماهنگی دین و عقل را لازم می شمارد !!



[1] - علمای بابی

  • میکائیل

نظرات  (۲)

جناب عبدالبهاء گفته که بین فلاسفه اختلاف است
وعقل را مردود نکرده دوست عزیز
سلام
و ممنون از مطالبتون
عبدالبها کامل و تام بودن عقل رانفی کرده و این کنار گذاشتن عقل است !!
حرف شما درست است نه آن دوست عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی