ربا بخور نوش جونت!!!!

چکیده

در مطالب گذشته عرض کردیم که اعتقادات در مساله اقتصاد بسیار اثر گذارند، با توجه به این نکته سراغ تعلیم یازدهم بهاییت می رویم.

اعتقاد بهاییت

در اینجا به برخی از اعتقادات آنها – که در اقتصاد و تعدیل معیشت اثر گذارند - اشاره ای می کنیم:

1-      اعتقاد به خداوند متعال، اعتقاد به معاد...

بر پژوهشگران پوشیده نیست که حسینعلی علاوه بر ادعاهای رجعت مسیح و حسین علیه السلام، ادعای خدایی هم دارد.

با این سخن مساله توحید و شرک در بهاییت روشن می شود، توحیدی که آنقدر در اقتصاد موثر است.

در مورد اعتقاد به معاد هم نشانی از آن در بهاییت یافت نمی شود چرا که حسینعلی در ایقان، قیامت را موهوم می شمارد، می گوید: این مضمونات در قرآن هم نازل شده چنانچه می فرماید:  "هَل یَنظُرُونَ إلّا اَن یأتِیَهُمُ اللّهُ فِی ظُلَلٍ مِنَ الغَمامِ." و علمای ظاهر بعضی این آیه را از علائم قیامت موهوم که خود تعقّل نموده‏اند گرفته‏اند[1] و در منابع دیگر هم انکار قیامت از سوی رهبران بهایی آمده است[2].

حال با توجه به انکار یکتاپرستی و باور به زندگی واپسین و جهان آخرت و ترویج بت پرستی و بشری را خدا پنداشتن و اظهار ادعای او را قیامت تلقی کردن چه تبعاتی در پی خواهد داشت، این باورها که سبب شده حسینعلی نوری معامله ربا را حلال بشمارد!!! معامله ای که نه تنها معیشت عمومی را تعدیل نمی کند بلکه باعث پیدایش و پرورش طبقه های اشرافی می گردد و حقوق انسانهای مظلوم را ضایع می نماید.

حسینعلی نوری در کتابش می گوید: اکثری از ناس محتاج به این فقره مشاهده میشوند چه اگر ربحی در میان نباشد أمور معطّل و معوّق خواهد ماند نفسی که موفّق شود با همجنس خود و یا هموطن خود و یا برادر خود مدارا نماید و یا مراعات کند یعنی بدادن قرض الحسن کمیابست لذا فضلاً علی العباد ربا را مثل معاملات دیگر که ما بین ناس متداولست قرار فرمودیم یعنی ربح نقود از این حین که این حکم مبین از سمآء مشیّت نازل شد حلال و طیّب و طاهر است[!!!!!] تا اهل ارض بکمال روح و ریحان و فرح و انبساط بذکر محبوب عالمیان مشغول باشند..[3] و نیز اشراق خاوری در کتابش آورده است[4].

اما یکتاپرستی و باور به بازگشت عالمیان به سوی خالق خویش و حسابرسی اعمال همانطور که گفتیم معنای نوی به همه مسائل مادی و سود و زیان می بخشد و آنها را دگرگون می کند.



[1] - ایقان، ص50

[2] - ر.ک به بدیع، ص338- مجموعه الواح بعد از اقدس، 102- مکاتیب، ج1، ص33و.. .

[3] - مجموعه‏ الواح بعد از کتاب اقدس، لجنه نشر آثار امری بلسان فارسی و عربی لانگنهاین – آلمان نشر اول – ۱۳۷ بدیع، ص78

[4] - گنجینه حدود و احکام، ص202