هر چی من گفتم یاد بگیر!!

در این نگاه به موضوعی می پردازیم که درخور اهمیت می باشد و آن اینکه منظور شما از تعلیم، تعلیم چه علمی است؟ آیا همه علوم مطلوب شماست یا اینکه باید برخی از دانشها آموزش داده شود؟ به بیان دیگر معیار علم نزد بهاییت چیست؟

معیار علم در بهاییت...

 1-حسینعلی نوری می نویسد: نفوسی که به ایمان موفق شده اند بر کرسی علم مستقر، اگر چه به حرفی از علوم ظاهره مطلع نباشند، الیوم علم و جهل به تصدیق ظهور معلوم و ممتاز می شود من آمن به فهو من أعلی العلماء و أعز الناس و أفقههم[1].

2-اسدالله فاضل مازندرانی در کتاب خود ( از زبان حسینعلی نوری ) می گوید: بدان که عالم تنها به کسی گفته می شود که به ظهور من اعتراف کند و از دریای دانش من نوشیده باشد[2].

3-عبدالبها هم می گوید: باید علم نحو و صرف به فرزندانتان بیاموزید سپس حکمت بیان سپس علم حروف سپس طلسمات( روابط افلاک با حوادث زمین ) البته اگر از علم دوست دارید، درک خواهید کرد[3].

روشن شد که بهاییت از چه دانشی سخن می گوید یا بهتر بگوییم وضعیت علم در بهاییت روشن نیست!!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت

[1] بدیع، ص144

[2] اعلم ان العالم من اعترف بظهوری و شرب من بحر علمی( اسرار الآثار، ج4، ص 276 )

[3] فلتعلمن ذریاتکم علم النحو و الصرف ثم حکمه البیان ثم الحروف ثم طلسمات إن تحبون عن العلم تدرکون( مکاتیب عبدالبها، ج 1، ص 336)