قرآن برای همه مردم دنیا

ما در صددیم که از آیات قرآن برای اثبات خاتمیت پیامبر اسلام بهره ببریم و پژوهش خویش را کامل کنیم.

دسته اول

آیاتی در این کتاب شریف وجود دارد که نزول آن[1] را برای همه مردم می داند.

معنای "للناس" بودن قرآن از سوی آن آیات

پاسخ به این سؤال بسیار مهم می نماید که عرب در چه صورتی از لفظ "للناس" استفاده می کند؟....

زمانی "الناس" در زبان عربی به کار می رود که گوینده همه مردم را در تمامی زمانها و مکانها مورد نظر خویش قرار داده باشد مگر اینکه قرینه و دلیلی بیاورد که منظورش همه مردم را به همان وسعت که بیان شد قصد نکرده است؛

بنابراین سخنگو یا نویسنده حق ندارد که "الناس" را در کلام خود بیاورد و تنها بخشی از مردم را در زمان یا مکان خاصی منظور خویش قرار داده باشد.

با این توضیح تا حدودی جهت آن آیات مورد نظر مشخص شد. حال سراغ خود آیات می رویم و آن ها را بر می شماریم:

1-آیه 185 سوره مبارک بقره: ( شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقان ): ‏ماه رمضان [همان ماه‏] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [کتابى‏] که مردم را راهبر، و [متضمّن‏] دلایل آشکار هدایت، و [میزان‏] تشخیص حق از باطل است‏.

2-آیه 138 سوره مبارک آل عمران: ( هذا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقینَ ): این [قرآن‏] براى مردم، بیانى، و براى پرهیزگاران رهنمود و اندرزى است.

3-آیه 1 سوره مبارک ابراهیم: ( الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى‏ صِراطِ الْعَزیزِ الْحَمیدِ): الف لام راء کتابى است که آن را به سوى تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکیها به سوى روشنایى بیرون آورى: به سوى راه آن شکست ناپذیر ستوده‏.

4-آیه 52 سوره مبارک ابراهیم: ( هذا بَلاغٌ لِلنَّاسِ وَ لِیُنْذَرُوا بِهِ ): این [قرآن‏] ابلاغى براى مردم است [تا به وسیله آن هدایت شوند] و بدان بیم یابند.

5-آیه 20 سوره مبارک جاثیه: ( هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ): این [کتاب‏] براى مردم، بینش‏بخش و براى قومى که یقین دارند، رهنمود و رحمتى است.‏

6-آیه 44 سوره مبارک نحل: ( وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ ): و این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم، تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى، و امید که آنان بیندیشند.

7-آیه 21 سوره مبارک حشر: ( لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ تِلْکَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ): اگر این قرآن را بر کوهى فرومى‏فرستادیم، یقیناً آن [کوه‏] را از بیم خدا فروتن [و] از هم پاشیده مى‏دیدى. و این مَثَلها را براى مردم مى‏زنیم، باشد که آنان بیندیشند.

این هفت آیه به صراحت همیشگی بودن دین اسلام را می رساند.



-[1]یعنی قرآن