فیثاغورث و حضرت سلیمان
بهاءالله نه تنها در علوم طبیعی، اعجاز! نموده بلکه در علم تاریخ نیز گوی سبقت را از همگان ربوده و سخنانی بس غریب، سروده است. به عنوان نمونه، وی از فیلسوف نامدار یونانی یعنی فیثاغورث، به عنوان هم عصر و شاگرد حضرت سلیمان (علیه السلام) یاد میکند با آن که سلیمان علیهالسلام قریب چهارصد سال پیش از فیثاغورث زندگی میکرده است چنان که محققان تاریخ بر این امر اتفاق دارند. با این همه میرزا حسینعلی نوری بهاء در «لوح حکماء» مینویسد: و فیثاغورث فی زمن سلیمان بن داوود و أخذ الحکمة من معدن النبوة [1] ...
یعنی: «فیثاغورث در زمان سلیمان بن داوود بوده و حکمت را از معدن نبوت گرفته است!» این اشتباه روشن تاریخی که از «مظهر خدا» سر زده، مبلغان بهائی را به دست و پا افکنده است و کوشیدهاند تا تأویلی پیش آورند و پاسخی برای آن بسازند شاید راه نقد و اعتراض را به روی مخالفان ببندند. به ویژه که میرزا حسینعلی ادعای «عصمت مطلقه» نموده و در کتاب «اقدس» گفته است: لیس لمطلع الأمر شریک فی العصمة الکبری [2] . از میان ایشان، میرزا اسدالله مازندرانی، میدان دار این دفاعیه شده و چنین مینویسد: «دربارهی عدم انطباق این بیان با تاریخ مذکور حیات فیثاغورث که معتمد علیه محققین عصر میباشد توان گفت که مانند بسیاری از آثار مقدسهی دیگر از قدیم و جدید صرفا محض تأیید مقصود و توجه به جوهر مندرجات - بدون تضمین امر دیگر آن - نقل منقولاتی که در دسترس مردم بود، فرمودند» [3] . واضح است که این گونه تأویلها، مردم هشیار را راضی نمیکند زیرا غرض اصلی بهاءالله از سخن مذکور این بوده که فلاسفهی قدیم، تحت تأثیر انبیاء قرار داشتند و از ایشان اخذ علوم و حکمت میکردند و البته در اثبات این امر، لازم میآید که به شاهد صادق و دلیل استواری توسل جوید نه آن که سخن عوام الناس و خطای تاریخی ایشان را ملاک و مأخذ قرار دهد و به نام وحی رحمانی و کلمات آسمانی، افسانه سرایی کند. با این روش، اولا: اصل ادعا (یعنی اقتباس حکما از انبیا) به اثبات نمیرسد. و ثانیا: به دیگر سخنان مدعی وحی، چطور میتوان اعتماد نمود؟! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.اسرارالاثار(ر ق) صفحه 460 2.اقدس صفحه 15 3.اسرارالاثار(ر ق) صفحه 460
man reshtam tarikh ast vagan taraf bi savad boodeh
payame man ham bezari ta bebinanesh