از دیدگاه اسلام ترک تعصب و عصبیت بسیار سفارش و انسان متعصب نکوهش شده است 

أ – قرآن : در این کتاب الهی نمونه های فراوانی آمده است که شمارش آنها از 20 می گذرد[1] :

1- آیاتی که خطاب به مسلمانان است :

1. ( وَ اعْتَصِمُواْ بحِبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا ) : و همگان دست در ریسمان خدا زنید و پراکنده مشوید( آل عمران ، 103 )....

2.( وَ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَنَزَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَ تَذْهَبَ رِیحُکمُ‏ْ  وَ اصْبرِواْ  إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابرِینَ ) : و از خدا و پیامبرش فرمان برید، و با یکدیگر نزاع و اختلاف مکنید، که سست و بد دل مى‏شوید، و قدرت و شوکتتان از میان مى‏رود و شکیبایى ورزید زیرا خدا با شکیبایان است ( انفال ،46 ). این دو آیه نورانی و آیات دیگر مومنان خداوند متعال را از تعصب بر حذر می داند و بر اطاعت خالق هستی و پیامبرش تاکید می کند و ضد ارزشها را به خاطر همان صفت ناپسند [2]ارزش و آموزه دین قرار ندهند.

 2-آیاتی که خطاب به مسلمان و غیر مسلمان است : از جمله آن آیات این مورد است : ( قلْ یَأَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلىَ‏ کَلِمَةٍ سَوَاءِ  بَیْنَنَا وَ بَیْنَکمُ‏ْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَانُشرْکَ بِهِ شَیْا وَ لَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا  بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ  ) بگو: اى اهل کتاب بیایید از آن کلمه‏اى که پذیرفته ما و شماست پیروى کنیم: آنکه جز خداى را نپرستیم و هیچ چیز را شریک او نسازیم و بعضى از ما بعضى دیگر را سواى خدا به پرستش نگیرد.(آل عمران ، 64 ). این آیه مبارک همه ادیان آسمانی را به دور ریختن تعصبات و تنشها و گرد آمدن دور یک موضوع دعوت می نماید.


[1] - هر چند لفظ تعصب در آنها نیامده است اما منظور از آنها کاملا روشن می باشد.

[2]  - تعصب